Agenda
december
-
05
Sinterklaas
Kinderen vrij vanaf 12.00 uur
-
06
Studiedag Dalton
Alle kinderen vrij
-
10
Leerlingenraad
-
11
Ouderraad om 8.30 uur
-
19
Kerstdiner en ouderborrel
17.30-19.00
-
20
Kinderen vrij vanaf 12.00 uur
-
21 t/m 05
21 dec t/m 5 jan
Kerstvakantie
De content is door de eigenaar met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, de eigenaar aanvaardt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde.
Informatie ochtend
De eerstvolgende informatie ochtend voor nieuwe ouders is:
vrijdagochtend
10 januari 2020 van 9.00 - 10.00 uur.
U bent van harte welkom. Aanmelden is niet nodig.
Naschoolse Activiteiten
In schooljaar 2019-2020 verzorgt de NSA (Partou) opnieuw een gevarieerd programma voor alle kinderen van de Kleine Kapitein!
Het programma voor blok 1, start 16 september, vindt u HIER.
Groep 1/2
Onderwijsaanbod:
In de kleuterklassen staat spel voorop. We hebben verschillende hoeken in de klas en op de gang:
- Huishoek
- Themahoek
- Bouwhoek(en)
- Leeshoek
- Taal/schrijf/rekenhoek
- Beeldende vorming hoek
- Zand/water tafel
Daarnaast hebben we in de klas een kast met ontwikkelingsmateriaal waarmee de kinderen aan de slag kunnen gaan.
Tijdens de takentijd proberen we zoveel mogelijk reken- en taalactiviteiten geïntegreerd in spel aan te bieden. Daarnaast werken we in kleine en grote groep(en) aan taal en reken doelen.
De methodes die we gebruiken voor ons lesaanbod zijn:
- Met sprongen vooruit (Rekenen)
- Ik en Ko (Taal, woordenschat & rekenen)
- De Vreedzame school (Sociaal-emotioneel)
- Groove me! (Engels)
- Met woorden in de weer (Woordenschat)
- Fonemisch bewustzijn (Taal)
- Novoscript (Motoriek)
- Pennenstreken (Motoriek)
Daarnaast besteden we ook aandacht aan muziek (om de week met een uziekleerkracht), drama, en gymmen we 2x per week.
Dalton:
Weektaak:
In de kleutergroepen wordt gewerkt met een weektaak. Het werken met een weektaak heeft diverse doelen;
- Kinderen leren hun werk te plannen.
- Kinderen leren geplande activiteiten uit te voeren.
- Kinderen leren zelfverantwoordelijk te zijn.
- Kinderen leren het geplande werk te reflecteren.
Hoe werkt de weektaak in kleutergroepen?
De Daltonweek start op maandag in de kleutergroepen. Op deze dag legt de leerkracht de verschillende opdrachten uit en plannen de kinderen hun taken in.
Kleuters leren dat de schoolweek op maandag begint. Op het bord hangen de symbolen met daarbij een afbeelding van de taak. Taken worden aangeduid met symbolen. De activiteiten zijn divers en gericht op verschillende ontwikkelingsgebieden. Te denken valt aan werken met reken en taalmateriaal, knutselen, werken met je maatje, motoriek enzovoort. De activiteiten zijn vrijwel altijd zo samengesteld dat de kinderen de activiteiten zelfstandig of met hun ‘maatje’ uit kunnen voeren.
De kinderen mogen zelf kiezen wanneer ze welke taak uitvoeren. Als ze op maandag de knutseltaak willen uitvoeren, bevestigen ze het kaartje met de knutseltaakicoontje bij de maandag.
Alle dagen hebben een bepaalde kleur, zodat de dagen voor de kinderen herkenbaar zijn. Deze kleuren worden door de hele school gebruikt. Als alle icoontjes op de weektaak bevestigd zijn, kunnen de kinderen gaan spelen en werken. De leerkracht legt de weektaak klaar. De kinderen kunnen dan zelfstandig hun weektaak pakken en aan de geplande taak beginnen.
Zodra de kinderen de activiteit uitgevoerd hebben, draaien ze het icoontje waarop de taak staat afgebeeld, om. Het symbool wordt dan afgebeeld met een kruis erdoor, zodat de kinderen en leerkracht weten dat ze de activiteit uitgevoerd hebben.
Maatjes:
Bij ons op school werken we met maatjes. Dat betekent dat de kinderen iedere 3 weken een ander maatje aangewezen krijgen om mee samen te werken. Zo leren de kinderen elkaar goed kennen en leren ze om met iemand iets te doen die ze in eerste instantie misschien niet zelf uitkiezen. De maatjes hangen zichtbaar in de klas middels foto’s.
Opruimtaken:
Ieder kind kiest een opruimtaak. Voorbeelden hiervan zijn een kast opruimen, een hoek opruimen of iets schoonmaken. Na het algemene opruimen van de klas kijkt ieder kind zijn eigen opruimtaak na. Wanneer hier nog iets niet helemaal netjes is zorgen zij hiervoor dat het wel netjes wordt.